18 Ağustos 2019 Pazar

HASTALIKLAR-TEDÂVİ ve REÇETELERİ



HASTALIKLAR-TEDÂVİ ve REÇETELERİ:
Doç. Dr. B. K. VARVAR
İSTANBUL KLİNİK DERSLERİ YAYI-NEVİ
Cağaloğlu, Babiâli Caddesi No: 19/4-İSTANBUL-KADER MATBAASI-1959

KABIZLIK (Constipation):

Kabızlıktan şikâyet eden hastalar çok olup, ekseriyetini kadınlar teşkil eder. Tedavi için önce sebebini aramak lazımdır. Ateşli hastalıklar esnasında geçici kabızlık görülebildiği gibi, ince ve kalın bağırsakların çalışmasında bozukluk, enteroptoz, bükülme, sıkılma, çekilme, nörovejetatif sistemin bozuk çalışması, endokrin bozukluğu gibi sebepler de bulunabilir. Kabızlık birkaç şekilde olur.

1-) Rektumun iyi çalışmamasından ileri gelen DİSKİNEZİK
veya (DYSCHESİQUE) kabızlık.

Burada rektumun DEFEKASYON refleksi iyi çalışmaz, bu şekil kabızlıkta her sabah hasta DEFEKASYONA kendini zorlamalıdır; aynı zamanda GLİSERİNLİ SUPPOSİTUAR kullanabilir.
1959’da kullanılan REÇETELER: Elbette bu reçeteler şu anda yoktur; fakat buna benzerleri vardır. Emin olun küçük kızım bir gün çok hastalanmıştı. Ben de bu kitaptan bir reçete yazdım. Eczacı bayan bana şöyle demişti: Bey efendi herhalde size bu reçeteyi yazan doktor çok yaşlı değil mi? Dedi. Ben de hiçbir şey söylememiştim. Eczacı da bana: Size buna benzer ve aynı özelliği içeren bir ilâç vereceğim. Böylece kızınız çok iyi olacaktır. Demişti.
Emin ol kızım çok iyi oldu. Eczacı Hanımın vermiş olduğu ilâç kızımı iyi etti. Fakat yine de daha sonra Defterdarlık doktoruna götürmüştüm. Bundan emin olabilirsin. 

SUPPOGLYCERİNE SUPP 1 BOİTE
S. REKTUM’A tatbik edilir. Veya:
GLYCERİNE NEUTRE 25 GR.
EAU BOULLİE 250 GR.

Normal refleks uyanıncaya kadar iki günde bir 500 gr. Kaynatılıp soğutulmuş suya sabun köpüğü ve birkaç kaşık GLİSERİN koyarak da lavman yapılabilir.

2-) ATONİK KABIZLIK:

Burada kolonlardaki pasaj yavaşlamış rektuma varış gecikmiştir. Daha ziyade NÖROVEJETATİF sistemin iyi çalışmaması ve TEGADDİ tarzının intizamsızlığı rol oynar. OPUİMLU ilâçlar da kabızlığa sebep olur.
Burada bağırsak PERİSTALTİZMİNİ arttıracak yiyecekler verilir. Sabahleyin aç karnına, mevsimine göre meyve, taze veya kuru incir, üzüm, portakal, mandalina, dut, kavun, karpuz yenir. Sabah kahvaltısında tereyağı, bol gül veya kayısı reçeli, öğle ve akşam yemeklerinde az et, bol yeşil sebzeler, bol zeytinyağlı salata, komposto ve meyveler verilir. Sabahleyin aç karnına içilen bir bardak su, bağırsağı refleks yolu ili harekete getirebilir.
Her gün muayyen zamanlarda abdesthaneye gidip beklenir. MÜLEYYİN ilâçlar dikkatle kullanılmalıdır. Uzun müddet alınırsa alışkanlık ve tahriş yapabilir.






1959’da kullanılan REÇETELER:
HUİLE DE RİCİN
30 GR. 1 MÜSHİL
15 GR. 1 MÜLEYYİN tesir yapar veya NEOLOİD LEDERLE (içimi kolay Hint yağı) S, 2-4 çorba kaşığı veya
SULFADE DE SOUDE (GLAUBERT TUZU)
SULFATE DE MAGNESİE (İNGİLİZ TUZU-SEDLİTZ TUZU)
Bunların 15 gramı MÜLEYYİN, 30 gramı MÜSHİL tesir yapar. Veya
MAGNESİE CALCİNEE 5 GR.
S. Sabahleyin alınır.
SEL DE CARLSBAD 250 GR.
S. 1-2 kahve kaşığı bir bardak ılık su ile alınır.
Bunlardan başka müshiller de verilebilir:
PHENOLPHTALEİNE 0,20 GR.
ALOES 0,05 GR.
POUDRE DE BELLADONE 0,05 GR.
POUR I CACHET NO. XX.
S. Günde 1-2 tane
SAGRADOL 1 FL.
S. 1-2 kahve kaşığı.
HUİLE DE PARAFFİNE LİQİUDE 250 GR.
(veya NUJOL, SOKOL, VAZOL)
S. Yatarken ve sabah birer çorba kaşığı veya
POUDRE DE REGLİSSE COMPOSEE 100 GR.
S. Yatarken 1-2 kahve kaşığı
NORMACOL 1 BOİTE
S. 1-2 kahve kaşığı, su ile alınır. Veya
İZASENE, PURSENNİDE, İSTİZİN, ISOLAX
LAKSANTA, LAKSAFENOL, LATİVA
LAXABYL COMPRİMEE 1 TUBE
S. Bunlardan biri alınabilir. Bunlardan başka çocuklarda METİL SELLÜLOZ KOMPRİME VE GRANÜLLERİNDEN iyi netice alınmaktadır.

3-) SPASTİK KABIZLIK:

Karın ağrısı ile beraber görülür, kalın bağırsaktaki spazm röntgenle de tespit edilebilir. NÖROVEJETATİF sistemin bozuk çalışmasındandır.
Burada bağırsak mukozasının tahrişini azaltmak için posası az yiyecekler verilir. Hafif çorba, lapalar, haşlama, ızgara etler ve yoğurt verilir.
ANTİSPAZMODİK ilâçlar faydalıdır:
TEİNT. DE BELLADONE 10 GR. Veya
BELLAFOLİNE 1 FL.
S. Günde üç defa V damla.
SURPARYL veya PAPATROPİNE COMPRİMES 1 FL.
S. Günde 2-3 tane.
Spastik kabızlıklarda SPAZMOLİTİK olarak ANTRENYL-5 mg. Tablet-den çok istifade edilir.
Emin olun ki ben her sabah yataktan kalkar kalkmaz bir bardak ılık su içiyorum. Daha sonra elmanın kabuğunu soyarak yiyorum. Daha sonra iki elime almış olduğum birer kiloluk taşlarla jimnastik hareketleri yapıyorum. Tabii ki önce nefes hareketi yapmadan diğer hareketlere başlamıyorum. Asla ve asla sigara kullanmadım. Sigara içenlerin yanında bile bulunmuyorum. İçki kullanmadım. Bundan sonra da kullanacak değilim elbette… Bisiklet sporu yapıyorum. Emin olun bisiklete binmek ANJİYO olmaktan çok daha faydalıdır. Daima lifli yiyecekleri tercih ediyorum. Ispanak, börülce, taze fasulye, pırasa, semizotu vesairedir. Yemek saatlerinin dışında asla bir şey yemem. Tabii ki meyveleri de saymama gerek yoktur. Emin olun ki ben her sabah yataktan kalkar kalkmaz bir bardak ılık su içiyorum. Daha sonra elmanın kabuğunu soyarak yiyorum. Daha sonra iki elime almış olduğum birer kiloluk taşlarla jimnastik hareketleri yapıyorum. Tabii ki önce nefes hareketi yapmadan diğer hareketlere başlamıyorum. Asla ve asla sigara kullanmadım. Sigara içenlerin yanında bile bulunmuyorum. İçki kullanmadım. Bundan sonra da kullanacak değilim elbette… Bisiklet sporu yapıyorum. Emin olun bisiklete binmek ANJİYO olmaktan çok daha faydalıdır. Daima lifli yiyecekleri tercih ediyorum. Ispanak, börülce, taze fasulye, pırasa, semizotu vesairedir. Tabii ki meyveleri de saymama gerek yoktur. 
En önemli şey nedir biliyor musunuz? ÜZÜNTÜYÜ BIRAKIN; YAŞAMAYA BAKIN-İşte hayatın, yaşamın en büyük sırrı budur.

Herkese sonsuz sıhhat; huzur; neş’e dolu mutlu yarınlar temenni ediyorum.

Udi Emin Bey 18,08,2019-Pazar-ÇUKUROVA 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder